Een vrouw klampt zich vast aan de reling van het Artsen zonder Grenzen en SOS MEDITERANNEE reddingsschip Aquarius. Zij is gered van een overvolle houten boot ten noorden van Libië.

Over onze reddingsacties op zee

Als hulporganisatie kunnen wij niet werkeloos toezien hoe duizenden mensen op zee verdrinken. We weten dat onze reddingsacties niet dé oplossing zijn, maar we doen het met als doel: levens redden.

Iedereen die probeert conflict en vervolging te ontkomen heeft het recht te vluchten. En we verdedigen het recht van iedereen, los van wat de beweegredenen zijn om hun moederland te verlaten, om humaan en met respect te worden behandeld. Wat wij zien is dat het afschrikbeleid van de Europese Unie niet leidt tot minder doden of minder mensen die de levensgevaarlijke oversteek aangaan. Sterker nog, ze verergeren het lijden. Mensen zien geen andere oplossing dan de zee op te gaan. De enige echte oplossing is dat de EU zorgt voor legale en veilige routes voor asielzoekers.

 

Wij krijgen hier regelmatig vragen over van het Nederlandse publiek. Hieronder willen wij antwoord geven op veelgestelde vragen.

 

Trekken reddingsacties van vluchtelingen extra vluchtelingen aan?

Er is geen enkel bewijs voor die bewering. Onderzoekers aan Oxford vergeleken periodes met intensieve reddingsacties met periodes met minder intensieve reddingsacties.* Er kon geen verband worden vastgesteld tussen het aantal vluchtelingen dat de oversteek waagde, en de intensiteit van de reddingsoperaties. Wel kon worden vastgesteld dat er in de periode van minder intensieve reddingsacties meer mensen stierven.

 

Spelen reddingsacties van vluchtelingen mensensmokkelaars in de kaart?

Het is onmogelijk om uit te sluiten dat mensensmokkelaars misbruik maken van reddingsacties. 

 

Werken jullie samen met mensensmokkelaars?

Nee. Wij hebben op geen enkele manier contact met smokkelaars.

Lees ook deze interviews in NRC en in Trouw

 

Waarom brengt Artsen zonder Grenzen alle geredde vluchtelingen naar Italië?

Al onze reddingsoperaties verlopen in samenspraak met het Maritime Rescue Coordination Center (MRCC) in Rome. Zij zijn verantwoordelijk voor de coördinatie van alle reddingsacties op het stuk Middellandse Zee tussen Italië en Libië. Het is het MRCC dat bepaalt waar onze schepen de geredde vluchtelingen aan land moeten brengen. Tot nu toe zijn dat altijd Italiaanse havens geweest.

 

Wij kunnen niet zelfstandig beslissen om vluchtelingen elders naartoe te brengen, zoals Tunesië of Malta. Het is ook niet aan ons om akkoorden te sluiten tussen Italië en andere landen over de opvang van vluchtelingen. Dat kunnen alleen die landen zelf.

 

Waarom onderzoekt het Italiaanse gerecht Artsen zonder Grenzen op verdenking van mensensmokkel?

Het Italiaanse gerecht onderzoekt Artsen zonder Grenzen niet, ook niet op verdenking van mensensmokkel. Het Italiaanse gerecht wil wel een aantal non-gouvernementele organisaties zoals hulporganisaties die reddingsacties op de Middellandse Zee uitvoeren, onderzoeken, omdat het zich afvraagt hoe zij hun werk financieren. De openbare aanklager heeft al gezegd dat het hem niet om grote, bekende ngo's, zoals Artsen zonder Grenzen, te doen is.

 

Waarom beschuldigt Frontex Artsen zonder Grenzen van mensenmokkel?

Frontex beschuldigt Artsen zonder Grenzen niet van mensensmokkel. Frontex heeft wel bedenkingen bij de manier waarop sommige organisaties hun reddingsacties uitvoeren. Zij hebben het over organisaties die in de Libische territoriale wateren (tot 12 zeemijl uit de Libische kust) komen, en die hun acties niet coördineren met het Maritime Rescue Coordination Center in Rome.

 

Artsen zonder Grenzen werkt op 25 zeemijl (46 kilometer) van de Libische kust, en komt alleen dichterbij (12 zeemijl, ofwel 22 kilometer) als het Maritime Rescue Coordination Center dat expliciet vraagt, of als we er zelf een boot in moeilijkheden zien. Al onze reddingsacties gebeuren in coördinatie met het Maritime Rescue Coordination Center.

 

 

Zetten jullie je transponders (zenders) uit?

Nee. De Aquarius opereert volgens de maritieme regels die gelden, namelijk dat je altijd je Automatic Identification System (AIS) aan hebt staan. Het AIS stuurt 2 signalen uit: 1 via VHF (radiogolven) en 1 via satelliet. De gratis websites die de zenders volgen, zoals Marine Traffic, kunnen alleen VHF-signalen die via ontvangers op het vasteland worden doorgestuurd oppikken. Dat betekent dat als er geen ontvangers zijn, zoals als je je midden op zee bevindt, bijvoorbeeld op 30 zeemijl (55 kilometer) van de dichtstbijzijnde ontvanger op het vasteland, de boot op zo’n gratis website ‘verdwijnt’.

 

Ons AIS-signaal dat we via de INMARSAT-satelliet versturen wordt ontvangen door stations die onderdeel van dit satellietsysteem zijn, zoals het Maritime Rescue Coordination Center (MRCC), vrachtschepen en maritieme bedrijven. Voor de ontvangst via de satelliet moet echter betaald worden, en daarom zie je deze signalen niet voorkomen op gratis websites.

 

Waarom beschuldigt de minister van Buitenlandse Zaken van Oostenrijk Artsen zonder Grenzen mee te werken aan mensensmokkel?

Deze minister, Sebastian Kurz, heeft Artsen zonder Grenzen hier niet van beschuldigd, hij uitte kritiek op de reddingsacties van hulporganisaties op de Middellandse Zee in het algemeen. Wij wijzen met kracht af dat hulporganisaties als veerboot fungeren. Wat is het alternatief? Mensen te laten verdrinken? Dat zien wij niet als een optie: wij zijn op de Middellandse Zee om mensen te redden. Ongeacht van hoe en waarom zij op wrakke bootjes die grote oversteek proberen te maken, kunnen wij ze niet laten verdrinken.

 

* https://www.law.ox.ac.uk/research-subject-groups/centre-criminology/centreborder-criminologies/blog/2017/03/border-deaths

Sluit zoeken

Zoekveld